Startsidan     Om stiftelsen     Om SLO     Vanliga frågor     Informationsmaterial     Kontakt     Forskning     Aktivitet     Länkar     BritishFlag English
skyddade länkar --  Familjer      Styrelse      SLO-diskussionsforum     
Carin sellgren

Lek och samspel
Föreläsning av specialpedagog Carin Sellgren



Länk till Carins presentationsbilder
(Referat nedan av Karin Mossler)

Barn uppfattar kommunikation redan i magen. Senare forskning visar att nyfödda spädbarn är redo att kommunicera. De kan imitera när mamma/pappa gör miner, som sträcka ut tungan. Lekens utveckling går från sensomotorisk lek, organiserad lek (bygga, undersöka, stoppa i lådor) till funktionell lek som man har en avsikt med. Därefter låtsaslek från 4-5 års ålder, när man kan hitta på. Det gäller att förstå barnets utvecklingsnivå, och ha rimliga krav. Imitationsförmågan kan saknas eller vara nedsatt hos barn med funktionsnedsättningar. Man kan leka (och öva) imitation, gester, ljud. Om man gör en rutin av leken blir det lättare. Är man på en ny plats kan man behöva börja om.

Man måste skapa tid för lek och glädje. Lek är inte en lyx, den har betydelse för många olika saker.

Man kan hjälpa till att få igång en lek, där man får vara i samspel och ha roligt ihop. Vid lek behöver vi skapa förväntan, och visa barnet att det kan. Det gäller att ge leken tid, och att göra samma sak många gånger. Man får övertolka barnets reaktioner. Upprepa, göra många gånger, ladda leksaker, dramatisera, benämna. Det gäller att hitta ett kommunikationssätt som passar barnet. Man kan använda syn, känsel och hörsel; bilder, tecken och ljud. Samarbeta med logoped och sjukgymnast.

Man kan turas om: "Först du, sedan jag, sedan du" med att t ex ha en rispåse på huvudet, och luta huvudet så den åker ner. Säg långsamt och dramatiskt: "ett, två, treee" så skapas förväntan, det är spännande! Man kan leka med en tom chipspåse som prasslar, använda marackas som låter. Sjung t ex en välkänd barnsång, Imse vimse spindel och stanna efter en stund. Om barnet gör något då, förstärk beteendet genom att säga: "Ja, du vill sjunga Imse vimse!" Hjälp barnet att göra tecken.

Det gäller också att anpassa lekmiljön. Att gunga och snurra är roligt. Man kan anpassa gungor genom att t ex ha en cykelsits på en gunga. Om det är möjligt kan barnet t.ex. sträcka fram sina armar mot den vuxne för att få fart. En prasselfilt runt fötterna låter roligt. Man kan gunga i nät och snurra i hänggunga också.

Det går att söka pengar hos stiftelser för specialanpassade lekhjälpmedel. Försäkringskassans vårdbidrag innehåller också en omkostnadsersättning för t. ex. kostnader för anpassning av lek­hjälp­medel.

senaste uppdatering
2013-03-10


RSS

Klicka på den här symbolen för att prenumerera på uppdateringar av sidan

snabblänkar



Våra texter är licensierade under Creative Commons. Det betyder att du gärna får använda dem i icke kommersiella syften, men inte får tjäna pengar på våra texter. Länka alltid tydligt till oss och var tydlig med vem som författade artikeln. Bilder är inte licensierade, men fråga så ordnar vi det.

senaste uppdatering
2017-11-23