Startsidan     Om stiftelsen     Om SLO     Vanliga frågor     Informationsmaterial     Kontakt     Forskning     Aktivitet     Länkar     BritishFlag English
skyddade länkar --  Familjer      Styrelse     

Lttare att frst
om alla gr lika



Lttare att frst och pverka om alla gr lika

Fr att en person med utvecklingsstrning, rrelsehinder, syn- och hrselnedsttningar ska frst vad som hnder, kunna delta, pverka och gra sig frstdd, krvs mycket av omgivningen. Det handlar ofta om sm men betydelsefulla saker, som att vid pkldning brja med att tr p trjan p den stela armen frst, eller ha en speciell sittstllning fr att kunna spela trumma. I takt med att vr dotter Jenny blev ldre blev vi fler och fler personer som arbetade med henne, och det blev svrare och svrare att bertta alla sm detaljer fr alla.


Norsk modell fr att vara delaktig i aktiviteter

Nr jag var p en konferens om flerfunktionshinder (som det d kallades) som FUB anordnade i Uppsala i november r 2000, var jag p ett seminarium som hlls av den norska psykologen Knut Sltta. Han arbetade med personer med flera funktionsnedsttningar p det norska Torshov kompetancecenter (fr o m 1 januari 2013 ingr det i det nationella norska organet Statped, som ger specialpedagogiska tjnster till kom­muner och ln).

De hade arbetat fram en metod fr att underltta fr personen med flerfunktionshinder att frst, delta och kommunicera. Metoden gick ut p att man tillsammans arbetade fram en skriftlig beskrivning av hur och vad man gr vid olika aktiviteter och hur personens reaktioner och signaler skulle tolkas. Fr varje aktivitet skrevs ner i detalj under fasta rubriker hur den skulle g till. Ett exempel:

Deltagande - blsa spbubblor

Riktat till personalen: Vilken anpassning behvs?
>
Brja med att ta fram burken med splsning.Se till att sittstllningen r den rtta. Stt dig p hger sida om mig.

Ur personens perspektiv: Vad gr vi och hur kan jag delta?
>
Brja med att blsa bubblor p min vnstra sida.S att jag kan se dem.D kan jag anvnda blicken fr att flja med.Se till att ngra bubblor hamnar p min hud.Nr du har blst en stund,s stoppa en stund och invnta min reaktion.

Om jag d tittar p dig,s betyder det att jag vill att du ska blsa flera bubblor.

5 - 10 minuter kan vara tillrckligt.Tag grna en paus och kolla om jag orkar mera. Anvnd tecknet fr "frdig"/"slut"?


En givande investering

Vi tyckte detta systematiska arbetsstt verkade mycket lovande. P ett av vra personalmten diskuterade vi detta och beslutade oss fr att brja. Det visade sig vara ett tidskrvande men givande arbete. Nr vi brjade var mnga vertygade om att vi gjorde likadant. Det visade sig dock snabbt att s var det inte, inte ur Jennys perspektiv.

Vi valde de viktigaste aktiviteterna, som frekom ofta och dr det var srskilt betydelsefullt fr Jenny att kunna pverka. Vi gick i detalj igenom hur vi gjorde, vad vi sa och hur vi reagerade p Jennys signaler. Det var ganska olika... Sen blev det diskussion vad var egentligen det bsta arbetssttet och vilka skulle behva frndra sitt stt?

Det fanns ett motstnd hos flera, ja men jag har alltid gjort s hr och det har fungerat. Men fritt val av arbetsstt kunde leda till att Jenny utsattes fr 15 olika arbetsstt. Skulle hon med alla sina svrigheter tvingas utst det eller var det mjligt fr oss normalbegvade att ndra hur vi gjorde?

Det tog tv, ibland tre mten att komma fram till hur vi skulle arbeta. Nr vi hade en modell som alla varit med om att ta fram blev det mycket enklare och bttre. Fr Jenny, frsts, men det gav ocks en trygghet och frstelse fr alla runt henne, inte minst fr ny personal. Den detaljerade genomgngen av hur hon signalerade intresse, trtthet, smrta etc gav oss en ny medvetenhet som frbttrade alla vardags­situationer fr henne. Och, nr du tnker efter, visst r det vl mdan vrt att investera 5 timmar p en aktivitet som personen r med om 5 gnger om dagen under hela livet?!

Ngra fler exempel frn Jennys vardag

  • Att lta Jenny vlja
  • Att stta Jenny i rullstol
  • Att ta p och av ytterklder
  • Att stta Jenny p toa
  • Morgonrutiner
  • Karin Mossler,
    mamma till Jenny

    2014-05-21

    
    RSS

    Klicka på den här symbolen för att prenumerera på uppdateringar av sidan

    snabblänkar



    Våra texter är licensierade under Creative Commons. Det betyder att du gärna får använda dem i icke kommersiella syften, men inte får tjäna pengar på våra texter. Länka alltid tydligt till oss och var tydlig med vem som författade artikeln. Bilder är inte licensierade, men fråga så ordnar vi det.

    senaste uppdatering
    2017-11-23